0729.449.911 Luni - Vineri, 10-18
0729.449.911 Luni - Vineri, 10-18

Cum se face un inel de logodnă

Un inel de logodnă poate fi produs în multe feluri. Astăzi, pe lȃngă varianta tradițională, au apărut o sumedenie de modalități de “rentabilizare”: de la utilizarea unei imprimante 3D pentru printarea în aur a inelului, pȃnă la “banda de producție” din țări îndepărtate care livrează monturi realizate… ”economic”.
57Emozioni însă, a ales să susțină în continuare metodele tradiționale. Tehnologia de ultimă oră este folosită peste tot unde poate aduce un plus de calitate produsului final. De exemplu, o parte a procesului de lustruire se face la microscop, cu laser; dar tot mȃna și ochiul unui om sunt cele care ghidează raza și nu vreun AI. Peste tot, acolo unde fabricarea inelului presupune creativitatea, priceperea, măiestria omului, totul este handmade.
Nu întȃmplător, tot procesul de producție are loc în Valenza, Piemonte, Italia. Acest orășel de provincie există prin și pentru aur și diamante. De mai bine de 100 de ani, bijuteria tradițională este principala activitate economică. De-a lungul timpului, artizanii locali au ajuns să stăpȃnească o combinație inedită de măiestrie, inovație tehnologică și estetică. Rezultatul este că astăzi, în acest orășel de doar 20.000 de locuitori își au centrul de producție cele mai mari case de bijuterii de lux din lume. Valenza a devenit un faimos centru mondial al artizanatului în aur.
Pentru un neinițiat ar putea fi extrem de surprinzător cȃt de mulți oameni lucrează, cȃt de multe meserii și cȃte abilități sunt necesare pentru a fabrica un “simplu” inel. Să trecem în revistă etapele:

Matrița inițială

La început, a fost designul. Desigur, înainte de a începe să fabrici inelul, cineva a trebuit să-i gȃndească forma. Apoi, ideea imaginată de om este transformată într-o matriță cu ajutorul tehnologiei de ultimă oră. Schița creionată pe hȃrtie de mȃna artistului este transformată într-un model digital utilizat pentru obținerea matriței inițiale.


Modelul de ceară

Modelul de ceară se obține prin injectarea sub presiune a cerii în matrița inițială a produsului. După răcire, acesta este finisat manual, îndepărtȃndu-se eventuale resturi rămase de la injectare.


Copacul cu bijuterii

Pentru viitoarea turnare a aurului, sunt preluate mai multe modele de ceară, fiecare dintre ele reprezentȃnd o altă bijuterie și care au fost pregătite conform etapelor de mai sus. Ele sunt atașate, cu ajutorul unor tije de prindere, unui cilindru central (tot din ceară), formȃnd un obiect ce are aspectul unui copac cu mai multe ramuri. Practic, la capătul fiecărei ramuri, se găsește modelul de ceară al unei viitoare bijuterii.


Matrița de ghips

Copacul de ceară este introdus în interiorul unui cilindru în care se toarnă o pastă realizată pe baza unui tip special de ghips. Cilindrul se lasă să se “odihnească” peste noapte, pentru a se întări.
În dimineața următoare, cilindrul de ghips ce îmbracă arborele de ceară este introdus într-un cuptor. Această operațiune conduce la topirea cerii și scurgerea acesteia în afara formei de ghips.


Turnarea aurului

În matrița de ghips se toarnă aur topit. Acest lucru se întâmplă într-o centrifugă care va fi pornită imediat ce s-a încheiat turnarea. Prin centrifugarea ansamblului respectiv se obține umplerea perfectă a tuturor spațiilor și eliminarea oricăror bule de aer.
După răcire, ghipsul este îndepărtat iar copacul din aur rezultat este curățat și spălat pentru eliminarea oricăror resturi ale matriței.


Finisarea inelului brut

Fiecare “ramură” este decupată și merge mai departe către următoarea fază de prelucrare.
Artizanul aurar este cel ce preia inelul brut și îndepărtează resturile rămase de la turnare, finisează și dă forma finală a bijuteriei. Sunt folosite o mulțime de instrumente diferite pentru obținerea efectului dorit. De exemplu, pentru obținerea luciului în zonele interioare ale brațelor care prind diamantul este nevoie ca meșterul aurar să facă lustruirea cu laser, sub microscop. Această porțiune a inelului este aproape inaccesibilă uneltelor clasice de lucru din cauza dimensiunilor foarte reduse.


Curățarea cu ultrasunete

De la meșterul aurar, inelul este preluat de un alt specialist care mai întȃi curăță inelul cu ajutorul ultrasunetelor. Apoi, cu ajutorul unui set de perii și pile se realizează o nouă lustruire, de finețe, a fiecărei zone a inelului.


Alegerea diamantului natural

Inelul construit în etapele descrise mai sus, nu este un “șablon universal”. El a fost construit deja cu măsura pe care clientul a solicitat-o dar, și mai important, el este pregătit astfel încȃt să poată găzdui exact diamantul ales. Iar diamantul trebuie ales. Gemologul este cel care se asigură că piatra are caracteristicile dorite de client și că este corect finisată. Procesul este laborios, diamantul fiind măsurat, cȃntărit, expus la lumină, verificat de incluziuni și supus la testarea cu raze ultraviolete.


Montarea diamantului natural

Mai departe, piesa este preluată de “stone setter” (meșterul specializat în montarea diamantelor). El este considerat de mulți drept cel mai important actor din acest proces, mai ales în cazul inelelor de logodnă. Modalitățile de lucru diferă dar, în cazul bijuteriilor 57Emozioni, pentru a evita eventuale deformări ale inelului, acesta este imobilizat într-o ceară topită specială, similară cerii utilizate pentru sigilii. Este o ceară care, după răcire, este mai dură. Astfel, meșterul are posibilitatea de a folosi mai multă forță pentru realizarea operațiunilor necesare prinderii pietrei, fără a risca deformarea componentei de aur a bijuteriei.
Se realizează inițial o probă cu diamantul natural care urmează să fie montat, determinȃndu-se astfel poziția pe care acesta va fi așezat în montură. Cu unelte special dedicate se va “săpa” în fiecare braț de prindere a pietrei cȃte un șanț care să ajute la fixarea acesteia. Diamantul este ulterior așezat pe poziție iar brațele de prindere sunt strȃnse cu fermitate pentru a-l bloca în poziție.
Ulterior, lungimea brațelor de prindere a pietrei este ajustată corespunzător prin tăierea surplusului. Capătul fiecărui braț de prindere este finisat cu o unealtă specială pentru a se obține forma rotunjită caracteristică bijuteriilor de înaltă calitate.


Gravura

Abia acum, inelul poate merge la standul de gravură. Aici sunt săpate cu laser, în interiorul inelului, marca de responsabilitate, titlul aurului și textul unic, personalizat, ales de client.


Rodierea

Ultima etapă de producție începe cu o nouă (ultima!) fază de lustruire. Urmează rodierea. Acoperirea cu rodiu se realizează prin introducerea inelului într-o baie galvanică. Se obține astfel un strat fin pe întreaga suprafață a inelului. Rodiul este un material prețios, puternic strălucitor, care conferă bijuteriei un aspect spectaculos.


Controlul de calitate

Urmează controlul de calitate, obligatoriu și foarte riguros. Abia acum, inelul este gata pentru a fi oferit! Ați avut curiozitatea să numărați? Cȃți oameni, cȃte specializări diferite, cȃte abilități transmise din generație în generație sunt necesare pentru un “simplu” inel? Aceasta este tradiția, aceasta este bogăția pe care 57Emozioni este hotărȃtă să o păstreze și să o ducă mai departe.

Lasa un comentariu
Nu exista opinii la acest produs